SEMANGAT

dan hakikatnya...semua orang suka yang cantik...ke mana jua kita pergi...persepsi pertama yang orang akan pandang adalah fizikal kita...rupa kita...dan selepas itu..pandangan yang lain.

tetapi..bukan juga atas inginkan perhatian daripada orang lain...nak orang lain pandang kita...atau suka kita..tetapi hakikatnya...atas dasar keselesaan diri kita sendiri..tak payah contoh yang jauh2...aku sendiri akui benda tu..bayangkan..pakai baju dah cukup besar...pakai tudung labuh bagai...tapi..bila lama2..mestilah makin ketat..diri kita nak bergerak pun dah mula mengah...serius..bila berat makin bertambah..kerja nak buat pun makin malas..paling utama...nak pi kelas yang jauh tu pun..dah tak larat...aku akui yang dulu aku selalu naik bas uia nak pi kelas tu...betapa malasnya dulu!!!! tau2 berat memang naik...dan makin kuat makan..haha..

tapi sekarang...kesedaran dah mula balik dalam diri aku...mungkin masih terlalu awal..baru sebulan..pertama..memang kena jaga pemakanan...untuk permulaan..

  1. stop eating carbs!! terutama nasi..mula2 memang pening kepala..tapi..alhamdulillah...lama2 dah biasa..dan langsung tak terasa nak makan nasi..
  2. banyakkan minum air kosong! dan alhamdulillah..dah tak minum air manis kecuali sehari cheat..huhu..itupun sebab kenduri arwah haritu..(kena jaga hati adik beradik..tak sedap rasa waktu kenduri nak berpantang bagai..tapi..masa tu..nasi memang tak sentuh..)
  3. kena workout...serius yang ketiga ni memang malas...sebaik ada roomateku yang bersemangat waja untuk sama2 berdiet..tapi workout dia lagi hebat..pagi..petang...dan kalau ada lapang..waktu malam pun exercise..yang tu...agak sukar untuk aku...jadi..sebagai permulaan..memang kena amalkan yang basic je...iaitu..berjalan kaki dari mahallah ke kuliyah aku yang jauh berbatu..dan naik ke studio..dengan naik tangga...agak penat sebenarnya...huhu..tapi kena ingat 1 benda...nak diet dan nak sihat!
dah plan nak diet bagai...tapi ape2pun...tekadkan niat kita sebenarnya nak kurus untuk apa..jangan sebab nak kurus sebab nakkan perhatian dari orang lain...dah lari dah dari tujuan yang sepatutnya..tetapi niat untuk pelihara diri kita..contoh nak diet sebab...

  1. nak muatkan baju kurung yang tersimpan dalam loker ni..serius banyak yang dah tak muat..
  2. sebab tak nak jadi beban kat orang lain..(contoh..kalau kami2 ada pi site visit..muatan untuk orang2 yang besar ni akan menjadi muatan lebih...dan terpaksa yang kecik2 akan mengecikkan lagi badan untuk kita...serius perasaan tu malu..)
  3. nak rasa selesa pakai tudung...(siapa kata pakai tudung labuh ni senang??mungkin orang lain,ye...macam aku ni..bila pipi dah mula naik...mulalah duk menghadap cermin setengah jam betulkan tudung di sebabkan pipi yang makin bulat..
jadi,kesimpulannya..sambil2 kita nak diet tu...sambil2 tu lah jaga kesihatan..jaga minda...dan jaga iman kita sentiasa...biar semua seimbang..baru kehidupan kita akan bahagia,insyaallah..:)
.


Comments