MIMPI YANG BERMAKNA

Aku tahu mimpi ni hanyalah mainan tidur..namun sekurang2nya mimpi ini adalah pengubat rindu dan bermakna untuk aku..

PERTAMA:masa di saat ayah aku sakit,aku bermimpi:

"kumpulkan semua adik beradik..bapak nak sampaikan beberapa wasiat.."masa tu tak sempat nak adik beradik berkumpul..cuma arwah ayah sempat sampaikan 3 perkara dekat aku.
1-jaga diri baik-baik
2-adik beradik jangan saling bergaduh
3-jaga mak baik-baik

KEDUA:masa tu..dalam beberapa minggu ayah aku baru meninggal..

balik sekolah..dan nampak arwah ayah aku sebelah mak..dalam mimpi tu aku seperti sedar yang ayah aku dah meninggal dunia tetapi dengan senyuman di wajahnya ayah aku membalas, "bapak cuma datang nak melawat ana..macam mana sekolah hari ni..?ana..jaga mak elok2 ye..."

KETIGA: masa ni,mimpi arwah mak

mak pun macam mimpi masa arwah ayah..mak datang melawat..tapi semua adik beradik tak nampak mak kat depan..cuma aku boleh nampak mak..mak tanya keadaan setiap anak2nya..(masa ni..terasa dalam mimpi aku menangis)

KEEMPAT:mimpi arwah mak tanpa bersuara

dengar dari luar orang basuh baju..pi keluar dan nampak muka mak marah..masa tu..ada aku..dan 2 orang kakak aku..kami pelik dan fikir apa salah kami..baru perasan..yang rumah bersepah dan lepastu..terus kemas rumah..baru nampak muka mak senyum..bila aku masuk bilik air..tiba2 aku perasan bila keluar tu..muka mak marah..aku baru teringat..keluar dari bilik air tadi..aku terlupa nak ambik wudhuk..lepas ambik..aku tengok muka mak senyum balik..bangun2 tersedar..yang aku bangun lewat subuh..pengajaran untuk aku..

KELIMA:

balik cuti..tengok rumah jiran..semua kena di ceroboh oleh pencuri..tapi rumah aku tak..nampak mak kat rumah dan tanyakan kenapa rumah kita selamat?mak pun jawab,"mak jaga rumah ni untuk anak2 mak.." lepas tu..mak cakap yang mak dah masakkan untuk aku..tapi..sebelum tu..paling terkesan di hati..mak terus peluk aku...(rindu nak peluk mak...)

KEENAM:

mimpi pi pasar..dan orang yang berniaga kat situ semuanya guna baju putih dan lelakinya berpakaian jubah berkopiah/berserban..dan ada 2 orang mak cik yang menjual kat situ..cerita dengan mereka yang nak exam tapi rindu dengan doa mak..lepas tu..dua2 tadah tangan dan mendoakan..semoga Allah permudahkan..
 
KETUJUH:

masa ni..aku dengan seorang sahabat aku..
"ana..bila kau nak balik kampung?"
"tak naklah...mak aku ada kat sini.."

bangun2 tersedar kat telinga aku ada earphone dengan alunan ayat Qur'an..sejuk dengar..mungkin macam tu lah maksudnya..bila mak ada..kita rasa tenang..macam tu..dengan ayat Qur'an..hati kita akan rasa tenteram..

KELAPAN

mimpi ustaz azhar idrus...haha..pelik tapi ustaz sempat sampaikan 2perkara:
1-sampaikan pesanan dan ilmu dari ulama' sebab kita makin kehilangan ulama'
2-jaga aurat tak kisahlah lelaki @ perempuan.

*dan lain2..

SHORT NOTE: bukan semua mimpi kita adalah mimpi yang kosong..ambil ikhtibar @ pengajaran dalam memperbaiki diri sendiri..semoga ianya salah satu wasilah untuk kita menjadi lebih baik insyaallah...

Comments